Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(29)
Forma i typ
Książki
(29)
Publikacje naukowe
(28)
Dostępność
dostępne
(27)
nieokreślona
(2)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(29)
Autor
Sendyka Roma (1973- )
(3)
Dauksza Agnieszka (1988- )
(2)
Derrida Jacques (1930-2004)
(2)
Kobielska Maria
(2)
Siewior Kinga
(2)
Ayala Francisco José (1934-2023)
(1)
Bobrowska Ewa (1976- )
(1)
Borowicz Jan (1987- )
(1)
Bruce-Novoa Juan D. (1944-2010)
(1)
Budzik Jagoda (1991- )
(1)
Carroll David (1944- )
(1)
Czapliński Przemysław (1962- )
(1)
Glosowitz Monika (1986- )
(1)
Iwanczewska Łucja
(1)
Jakubowiak Maciej (1987- )
(1)
Janus Aleksandra (zarządzanie)
(1)
Jarzyńska Karina (1983- )
(1)
Jarzębowska Gabriela
(1)
Koczanowicz Dorota
(1)
Koprowska Karolina (filolog)
(1)
Koza Michał (1987- )
(1)
Kończal Katarzyna (1987- )
(1)
Krauss Rosalind E. (1940- )
(1)
Krieger Murray (1923-2000)
(1)
Lipszyc Adam (1975- )
(1)
Liszka Katarzyna (filolożka)
(1)
Lyotard Jean-François (1924-1998)
(1)
Małczyński Jacek
(1)
Miller J. Hillis (1928- )
(1)
Momro Jakub (1979- )
(1)
Muchowski Jakub
(1)
Murawska Monika (filozofia)
(1)
Nader Luiza
(1)
Nancy Jean-Luc (1940-2021)
(1)
Piszczatowski Paweł
(1)
Pospiszyl Michał (1987- )
(1)
Poster Mark (1941-2012)
(1)
Ratajczak Mikołaj
(1)
Rudkowska Magdalena (1976- )
(1)
Said Edward W. (1935-2003)
(1)
Salanskis Jean-Michel (1951- )
(1)
Schollenberger Justyna
(1)
Szczepan Aleksandra (1984- )
(1)
Słodkowski Piotr (1985- )
(1)
Tabaszewska Justyna
(1)
Tokarska-Bakir Joanna (1958- )
(1)
Van Den Abbeele Georges (1953- )
(1)
Warmiński Andrzej
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(13)
2010 - 2019
(16)
Okres powstania dzieła
2001-
(27)
1901-2000
(2)
1989-2000
(2)
1945-1989
(1)
Kraj wydania
Polska
(28)
Język
polski
(27)
Temat
Holokaust
(10)
Kultura pamięci
(6)
Literatura polska
(6)
Pamięć zbiorowa
(6)
Żydzi
(6)
Tematy i motywy
(5)
Teoria afektów
(4)
Przemoc
(3)
Psychoanaliza
(3)
Sztuka
(3)
Choroby ludzi
(2)
Cyganie
(2)
Dekonstrukcja (filozofia)
(2)
Etyka
(2)
Filozofia
(2)
Kultura
(2)
Kultura popularna
(2)
Literatura
(2)
Literaturoznawstwo
(2)
Ludzie a zwierzęta
(2)
Malarze polscy
(2)
Niemieckie nazistowskie obozy koncentracyjne
(2)
PRL
(2)
Pamięć
(2)
Polacy
(2)
Tożsamość żydowska
(2)
Ukraińcy
(2)
Zagłada Romów (1941-1945)
(2)
AIDS
(1)
Aborcja
(1)
Agamben, Giorgio (1942- )
(1)
Analiza dyskursu
(1)
Animal studies
(1)
Antropocen
(1)
Antropologia
(1)
Antysemityzm
(1)
Archiwa
(1)
Asceza (religia)
(1)
Auschwitz-Birkenau (niemiecki obóz koncentracyjny)
(1)
Autorstwo
(1)
Awangarda (kierunek artystyczno-literacki)
(1)
Benjamin, Walter (1892-1940)
(1)
Biopolityka
(1)
Celan, Paul (1920-1970)
(1)
Cierpienie
(1)
Człowieczeństwo
(1)
Człowiek
(1)
Darwin, Charles (1809-1882)
(1)
Deratyzacja
(1)
Derrida, Jacques (1930-2004)
(1)
Doświadczenie (filozofia)
(1)
Dyskurs
(1)
Ekologia
(1)
Ekonomia
(1)
Emancypacja
(1)
Emigracja
(1)
Esposito, Roberto (1950- )
(1)
Estetyka
(1)
Estetyzacja
(1)
Ewolucja
(1)
Ewolucjonizm (biologia)
(1)
Filozofia francuska
(1)
Filozofia niemiecka
(1)
Filozofia polityczna
(1)
Filozofia współczesna
(1)
Filozofia włoska
(1)
Fotografowie polscy
(1)
Freud, Sigmund (1856-1939)
(1)
Historia sztuki
(1)
Historiografia
(1)
Indyferentyzm moralny
(1)
Inność
(1)
Jedzenie (czynność)
(1)
Kobieta
(1)
Komunikacja polityczna
(1)
Krajobraz kulturowy
(1)
Kryzys
(1)
Kultura stołu
(1)
Literatura hebrajska
(1)
Literatura izraelska
(1)
Literatura modernizmu
(1)
Literatura niemiecka
(1)
Ludobójstwo
(1)
Lyotard, Jean-François (1924-1998)
(1)
Malarstwo polskie
(1)
Malarstwo żydowskie
(1)
Malarze żydowscy
(1)
Materializm
(1)
Miasta
(1)
Miejsca pamięci
(1)
Migracje
(1)
Miłość
(1)
Modernizm
(1)
Nauki humanistyczne
(1)
Neuroestetyka
(1)
Niemcy (naród)
(1)
Nomadyzm (antropologia kulturowa)
(1)
Ocaleni z Holokaustu
(1)
Odbiór społeczny
(1)
Odpowiedzialność moralna
(1)
Temat: dzieło
Teoria widzenia
(1)
Temat: czas
1901-2000
(24)
2001-
(21)
1945-1989
(16)
1989-2000
(16)
1939-1945
(9)
1801-1900
(4)
1918-1939
(3)
1701-1800
(1)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
Temat: miejsce
Polska
(11)
Europa
(1)
Lwów (Ukraina, obw. lwowski)
(1)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(1)
Gatunek
Monografia
(18)
Opracowanie
(4)
Praca zbiorowa
(4)
Esej
(3)
Analiza i interpretacja
(1)
Antologia
(1)
Poezja austriacka
(1)
Wykład
(1)
Wywiad
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(13)
Literaturoznawstwo
(12)
Etnologia i antropologia kulturowa
(10)
Filozofia i etyka
(7)
Kultura i sztuka
(7)
Socjologia i społeczeństwo
(6)
Psychologia
(2)
29 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Nowa Humanistyka ; t. 34)
Indeks.
Finansowanie: Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Narodowy Program Rozwoju Humanistyki
Część tekstu tłumaczona z języka angielskiego, część z języka francuskiego. Streszczenie w języku angielskim.
Uniwersytet Kalifornijski stał się pod koniec XX wieku znaczącym punktem na mapie rozwoju amerykańskiej i światowej teorii krytycznej, filozofii nieanalitycznej i dekonstrukcji; w szczególności oddział UC Irvine odegrał bardzo istotną rolę w formowaniu się fenomenu amerykańskiej teorii krytycznej. Na konstatację tę należy spojrzeć z punktu widzenia znaczącej roli, jaką formująca się wtedy teoria krytyczna odgrywa dziś w badaniach z zakresu humanistyki, pro-wadzonych obecnie na amerykańskich uczelniach. Od początku łączyła ona zarówno elementy społecznej analizy, anglo-amerykańskiej literaturoznawczej metodologii interpretacji, jak i ujęć charakterystycznych dla filozofii czy estetyki. Istotnym jej rysem była nowa wizja eksperymentalnej, wyjątkowej w perspektywie światowej, interdyscyplinarnej współpracy pomiędzy różnymi dziedzinami nauk humanistycznych, podejmowanej ze znacznie większą intensywnością niż przedtem.
UCI przyciągnęło pod koniec XX wieku znaczące światowe autorytety. Prezentowana antologia gromadzi wybrane teksty wybitnych badaczy związanych z tą uczelnią.
W tomie znalazły się między innymi prace: J. Derridy, J.-F. Lyotarda, J. Hillisa Millera, R. Krauss, J.-L. Nancy’ego, E. Saida, M. Postera, M. Kriegera i A. Warminskiego oraz eseje J. Bruce’a-Novoa’y o kulturze Chicano w Kalifornii. Niezwykle interesujący aneks stanowią dwa wywiady przeprowadzone na użytek tej antologii: z G. Abbeeleem - dziekanem Wydziału Humanistycznego UCI (przeprowadzony przez E. Bobrowską) oraz profesorem Université X Nanterre J.-M. Salanskisem (przeprowadzony przez M. Murawską). Zwieńczenie tomu stanowi krótki szkic F. J. Ayali, genetyka i filozofa światowej sławy wieloletnio związanego z UCI.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 360282 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Pamięć perwersyjna : pozycje polskiego świadka Zagłady / Jan Borowicz. - Warszawa : IBL, 2020. - 317, [1] strona : fotografie ; 21 cm.
(Nowa Humanistyka ; 60)
Bibliografia na stronach 293-301. Indeks.
Współfinansowanie: Wydział Polonistyki (Uniwersytet Warszawski)
Streszczenie w języku angielskim.
Książka, z którą warto dyskutować i rozmowa ta jest pasjonująca, a jej stawka wysoka. Debatujemy o kategoriach bardzo istotnych dla zrozumienia polskiej kultury i społeczeństwa. Przyglądamy się pracy budowania narzędzi krytycznych. Próbujemy wraz z autorem wyczytywać subtelne treści z wybieranych do rozważań tekstów kultury. Zyski poznawcze są bezdyskusyjne. Przyjemność lekturowa – nie ulega żadnej wątpliwości: to świetnie napisana książka. (prof. Roma Sendyka)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 363619 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Nowa Humanistyka, ISSN 2353-494X ; 75)
Na podstawie rozprawy doktorskiej.
Bibliografia, netografia, wideografia na stronach 283-295. Indeks.
Współfinansowanie: Wydział Filologiczny (Uniwersytet Wrocławski), Rektor Uniwersytetu Wrocławskiego, Rada Dyscypliny Naukowej Literaturoznawstwo (Uniwersytet Wrocławski), Katedra Judaistyki im. Tadeusza Taubego (Uniwersytet Wrocławski), Fundacja na Rzecz Wrocławskiej Judaistyki
Erec szam. Kraj tam. Celem niniejszej książki jest podjęcie refleksji nad dalszymi losami - najczytelniej sformułowanego przez Dawida Grosmana i zaadaptowanego w obrębie izraelskiej narracji zbiorowej - paradygmatu "kraju tam". Zatem znacznie bardziej od topograficznie rozumianych polskich przestrzeni interesuje mnie sieć narracji, w którą są one uwikłane. (…) Przestrzenie Polski istnieją zatem w tych rozważaniach na tyle (i na tak długo), na ile tworzone wokół nich narracje mogą stanowić system połączeń między nimi a szerszym kontekstem. (…)
W tym przypadku za wspomniany system połączeń odpowiada izraelska narracja o Szoa. Locus Polski w izraelskim imaginarium nierozerwalnie wiąże się bowiem ze zmianami w obrębie tamtejszego dyskursu dotyczącego Zagłady i w sposobach pamiętania o niej, jednocześnie pomagając je dostrzec.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 387258 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Nowa Humanistyka ; 55)
Bibliografia, netografia na stronach 309-318. Indeks.
Finansowanie: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza (Poznań)
Książki, które stoją w mojej Sebaldowskiej biblioteczce bardzo często odwołują się do obrazów wędrówki, podróży, poszukiwania, tropienia, chodzenia po śladach. Jakby myślenie o Sebaldzie i Sebaldem nie mogło być statyczne, jakby wymagało ruchu, przemieszczenia. Zebrane przez Przemysława Czaplińskiego i Katarzynę Kończal szkice odpowiadają na ten impuls, odszukując nowe ścieżki przez nieoczywiste, ruchome terytorium dzieła Sebalda, podkreślając zarazem, że po Sebaldzie, po doświadczeniu jego prozy, jesteśmy już gdzie indziej, wędrujemy inaczej. (fragment recenzji prof. Magdaleny Heydel)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 360090 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Nowa Humanistyka, ISSN 2353-494X ; t. 37)
Bibliografia, netografia na stronach 389-406. Indeks.
Praca powstała w ramach grantu finansowego ze środków Narodowego Centrum Nauki przyznanych na podstawie decyzji numer DEC-2013/11/N/HS2/03509.
Rozprawa Agnieszki Daukszy jest bardzo udaną wycieczką dokonaną z teraźniejszości do historycznoliterackiej przeszłości. To praca nad odnawianiem znaczeń i odnawianiem naszego aparatu lektury. Autorka z wielką umiejętnością posługuje się narzędziami współczesnego literaturoznawstwa i zdaje sprawę z komplikacji przedmiotu swoich badań. Daje dowody dużej zawodowej erudycji. Przedstawiła niesłychanie interesującą pracę zawierającą wiele nowych spostrzeżeń interpretacyjnych. (prof. dr hab. Marek Zaleski)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 346657 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(NH Nowa Humanistyka, ISSN 2353-494X ; t. 51)
Indeks.
Współfinansowanie: Wydział Polonistyki (Uniwersytet Jagielloński)
Streszczenie w języku angielskim.
Struktura świadectwa i pozycja świadka są od niemal trzech dekad przedmiotem pogłębionego namysłu badaczy i artystów. Niewątpliwie to studia nad Holocaustem i związany z nimi zwrot etyczny przyczyniły się do tego w największym stopniu, co nie oznacza, że Zagłada i genocyd były w zakresie jedynym przedmiotem analizy. Niniejszy tom wieloautorski pod redakcją Agnieszki Daukszy wnosi w ten kontekst związany z kolejnymi, utrwalonymi fazami humanistycznych dyskusji teoretycznych wątki nowe, jeszcze nie eksplorowane. W zgromadzonych tu tekstach uderza mnie przede wszystkim świadomość rozłączności, niesynonimiczności, oraz odmiennej architektoniki aktualnej pozycji świadka w kulturze w relacji do świadectwa oraz do parezji. Wcześniejsza semantyka zaświadczania, zogniskowana wokół i na figurze ocalałego, włączała w swój porządek nader często także: oskarżanie, upominanie się o sprawiedliwość, zwracanie się przeciw krzywdzącemu jako już - nieobecnemu, dając mu przewagę moralno-epistemiczną. Obecnie już nie antyteza mówienia i języka jest, jak się wydaje, w kluczowa u świadka (jako nieludzkiego i postludzkiego), ale naruszanie przez świadectwo uzgodnionych kolektywnych reguł prawdo-mówności. A świadkiem ten, ta lub to, co osłabia własną pozycję - swoje roszczenie do mocy i widoczności - świadcząc. Świadek jest nie tym, co zabiera głosu, by wynieść się ponad innych, ale tym, co musi na tym stracić. Kto nie ma się czego obawiać - ten nie świadczy a podejmuje jedynie odwieczną grę o władzę.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 360569 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Nowa Humanistyka, ISSN 2353-494X ; t. 23)
Indeks.
Praca naukowa finansowana w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą "Narodowy Program Rozwoju Humanistyki" w latach 2012-2017.
Co dzieje się, kiedy otwieramy archiwa? Co się z nich wyłania, a co zostaje w nich schowane przed publicznym spojrzeniem i skazane na nieobecność? Książka Derridy rozpoczyna się od tych właśnie pytań. Archiwum jest w niej figurą, wokół której autor buduje konstelację kluczowych problemów nowoczesności : pisze o mechanizmach zapomnienia, władzy nad tym, co minione i regułach rządzących dystrybucją śladów przeszłości, poznawczym statusie dokumentów oraz procesie ich tworzenia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 347618 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Nowa Humanistyka, ISSN 2353-494X ; t. 50)
Bibliografia, netografia na stronach 234-262. Indeks.
Publikacja sfinansowana przez Uniwersytet Śląski w Katowicach
Streszczenie w języku angielskim.
Książka Moniki Glosowitz jest znakomita. Została napisana językiem akademickim, stosownym do tego rodzaju rozpraw, a zarazem językiem żywym, w którym cały czas słyszalny jest głos autorki. [...] W interpretacyjnych partiach książki suwerenność ta skutkuje oryginalnością i subtelnością poszczególnych odczytań, w partiach metodologicznych zaś wspaniałą klarownością w konstruowaniu oryginalnej „maszynerii” intelektualnej. Sama w sobie maszyneria ta zasługuje na uwagę, zwłaszcza na tle wielu zmąconych, chwiejnych propozycji, jakie nierzadko rodzi współczesna humanistyka, w szczególności zaś teoria afektu. Zgodnie z perspektywą przyjętą przez autorkę, na sztukę należy patrzeć jako na część procesu społecznego pojętego jako splot zazębiających się maszynerii, sprzęgających w sobie momenty władzy, momenty dyskursywne i wymiary afektywne. Zarazem działalność artystyczna jest w ujęciu autorki aktem krytycznej interwencji, która pozwala na rozpoznanie anatomii systemów organizujących nasze życie, a zarazem nowych, emancypacyjnych perspektyw otwierających możliwość przeobrażenia afektywnych maszynerii, w ramach których żyjemy. (Z recenzji prof. Adama Lipszyca)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 355410 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Nowa Humanistyka, ISSN 2353-494X ; 72)
Bibliografia, netografia na stronach 267-276. Indeks.
Współfinansowanie: Wydział Polonistyki (Uniwersytet Jagielloński)
Streszczenie w języku angielskim.
Łucja Iwanczewska – adiunktka w Katedrze Performatyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Doktorka nauk humanistycznych. Absolwentka teatrologii Uniwersytetu Jagiellońskiego i podyplomowych studiów z zakresu Gender w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Autorka książek: Muszę się odrodzić. Inne spotkania z dramatami Stanisława Ignacego Witkiewicza oraz Samoprezentacje. Sade i Witkacy. Zajmuje się zagadnieniami performatywności zjawisk kultury współczesnej, ze szczególnym uwzględnieniem sztuk performatywnych. Publikowała w:„Dialogu”, „Didaskaliach”, „Performerze”, „Polish Theatre Journal”, „Nowej Dekadzie Krakowskiej”, „Kontekstach”, „Tekstach Drugich”, „Porównaniach” oraz w wielu pracach zbiorowych polskich i zagranicznych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 377789 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Nowa Humanistyka, ISSN 2353-494X ; t. 36)
Bibliografia, netografia na stronach 295-303. Indeks.
Projekt został sfinansowany ze środków Narodowego Centrum Nauki przyznanych na podstawie decyzji numer DEC-2012/05/N/HS2/02796.
Streszczenie w języku angielskim.
„Nieuchronny plagiat” to rozprawa pionierska, oferująca odkrywcze spojrzenie na literaturę nowoczesną. W ujęciu autora literatura ta była - i jest nadal - ściśle powiązana z prawem autorskim i kategorią własności. Powiązana na śmierć i życie: literaturę nowoczesną ożywia dążenie twórców do oryginalności, uśmierca - prawo, które stawia znak równości między autorskim tworem i rynkowym towarem. Oryginalność chroniona przez prawo staje się oryginalnością wycenianą przez rynek. Maciej Jakubowiak omawia genezę tego zjawiska, sięgając do oświeceniowych koncepcji plagiatu, a potem interpretuje modernistyczne polemiki dotyczące prawa autorskiego. A kiedy już wydaje się, że książka dobiega końca, autor podbija stawkę. Pyta mianowicie, czy można wyplątać literaturę z tego uścisku prawa i ekonomii ? Pyta więc, czy literatura może być wspólna ?(Prof. dr hab. Przemysław Czapliński)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 350119 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Czystka gatunkowa : tępienie szczurów jako praktyka kulturowa w Polsce powojennej / Gabriela Jarzębowska. - Warszawa : IBL, 2021. - 360, [2] strony, [29] stron tablic : faksymilia, ilustracje ; 21 cm.
(Nowa Humanistyka, ISSN 2353-494X ; 69)
Bibliografia, netografia na stronach 330-348. Indeks.
Finansowanie: Narodowe Centrum Nauki
Streszczenie w języku angielskim.
"Czystka gatunkowa…" to jedna z najciekawszych publikacji, jaką ostatnio czytałam - to świeża i odważna próba transdziedzinowych badań, niezwykle erudycyjna, oparta na dogłębnej analizie zróżnicowanego materiału źródłowego i bogata w najnowsze koncepcje teoretyczne książka, którą czyta się jednym tchem. Publikacja doskonale wpisuje się zarówno w założenia nowej humanistyki, jak i stanowi świetny przykład praktykowania humanistyki zaangażowanej, tzn. działa - ma mocny wymiar performatywny. Po jej przeczytaniu nie można już patrzeć na szczury w stereotypowy sposób. (Z recenzji prof. Ewy Domańskiej)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 371142 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(NH Nowa Humanistyka ; t. 30)
Na grzbiecie akronim serii: NH.
Bibliografia, netografia na stronach 401-414. Indeks.
Publikacja dofinansowana przez Wydział Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego ze środków na działalność statutową WP UJ, służących rozwojowi młodych naukowców oraz uczestników studiów doktoranckich.
Książka Marii Kobielskiej jest opracowaniem pogłębionym teoretycznie i dotyczącym spraw o pierwszoplanowym znaczeniu społecznym, przekonującą próbą zastosowania narzędzi krytycznej analizy kulturowej do badania transformacji mnemotopiki, która składa się na pejzaż pamięci zbiorowej. - z recenzji prof. UJ dra hab. Tomasza Majewskiego
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 344403 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Pozycja smaku : jedzenie w granicach sztuki / Dorota Koczanowicz. - Warszawa : Instytut Badań Literackich PAN. Wydawnictwo, 2018. - 358, [1] strona : ilustracje, faksymile, fotografie ; 21 cm.
(NH Nowa Humanistyka, ISSN 2353-494X ; t. 45)
Bibliografia, netografia na stronach 333-347. Indeks.
Wydanie publikacji zostało dofinansowane przez Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych Uniwersytetu Wrocławskiego
Książka jest wysoce intertekstualna: absorbuje i transformuje (Julia Kristeva) teksty i obrazy z różnych epok i z różnych kultur. Interpretacja owych tekstów i obrazów - zawsze własna - wskazuje na niezwykłą wiedzę, orientację intelektualną biegłość autorki w wielu dziedzinach nauki. Rozważania teoretyczne podporządkowane są pytaniu: czy jedzenie jest sztuką? Czytelnik dowie się, jak na nie odpowiadali wybitni myśliciele i myślicielki, a zarazem pozna ich upodobania kulinarne. Co jadł Kant, co było daniem popisowym Hume’a i dlaczego Sartre stronił od skorupiaków, a Giard unikała gotowania? Dorota Koczanowicz tworzy swoistą komparatystykę jedzenia; jeśli można tak rzec: porównawcze sztuki kulinarne - przez pryzmat humanistyki.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 351678 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Nowa Humanistyka, ISSN 2353-494X ; 71)
Bibliografia, netografia na stronach 269-279. Indeks.
Współfinansowanie: Wydział Polonistyki (Uniwersytet Jagielloński), Urząd Miasta Krakowa
Co mają wspólnego etyka i literatura? Książka Michała Kozy proponuje świeże spojrzenie na to, jak teksty literackie włączają się w kulturową produkcję projektów i granic tego, kim jesteśmy i kim możemy być. Część metodologiczna książki prowadzi przez analizę różnych sposobów etycznego czytania, by uważnie przyjrzeć się używanym w nich pojęciom i nadać im krytyczny, literaturoznawczy sens. Propozycja autora czerpie zwłaszcza z dokonań teorii krytycznej, posthumanizmu i neomarksizmu, zestawiając filozoficzne inspiracje z problemami wyobraźni literackiej, reguły fikcji z produkcją tożsamości i wspólnot, a myślenie etyczne z politycznym. Zastosowaniu tych metod i technik jest poświęcona dalsza część książki. Autor omawia w niej wiodące trajektorie etyczne w literaturze polskiej w pierwszych dekadach po 1989 roku, na czele z indywidualizacją podmiotu i jego etykopolitycznych wizji „produkcji siebie” (jako konsekwencją późnokapitalistycznych przemian) oraz z patriarchalnym zawłaszczeniem i zakonserwowaniem określonych technik „bycia sobą”. By pokazać te tendencje jako zjawiska literackie, sięga m.in. do tekstów Jolanty Brach-Czainy, Szczepana Twardocha, Olgi Tokarczuk, Izabeli Filipiak, Marcina Świetlickiego i Ignacego Karpowicza, zakorzeniając dostrzegane problemy jeszcze w tekstach twórców Nowej Fali. Z literaturoznawczych dociekań wyłaniają się ascetyczne, nostalgiczne i nomadyczne linie ujścia etycznej wyobraźni i produkcji literackich podmiotów. Jednocześnie metodologiczno-krytyczny obraz nakreślony w książce Michała Kozy pozostaje otwarty na rozwinięcia, dalsze różnicowanie i kontynuację namysłu nad etycznymi dyskursami kultury.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 378210 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Nowa Humanistyka, ISSN 2353-494X ; t. 57)
Bibliografia na stronach 240-244. Indeks.
Publikacja sfinansowana ze środków Narodowego Centrum Nauki przyznanych na realizację projektu nr 2017/25/B/HS2/02901.
"To jest filozoficzna książka o Freudzie. Staram się w niej pokazać, że z pism twórcy psychoanalizy wydobyć można splot koncepcji, które w sposób atrakcyjny opisują logikę ludzkiego doświadczenia. W moim przekonaniu, we Freudowską wizję człowieka wpisane są trzy ogólne tezy. Oto one: 1) człowiek jest wykolejonym zwierzęciem; 2) człowiek jest istotą wewnętrznie poróżnioną; 3) człowiek jest istotą społeczną ze społeczeństwem nieodwołalnie skłóconą (...)."
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 355818 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(NH Nowa Humanistyka, ISSN 2353-494X ; t. 32)
Na grzbiecie akronim serii: NH.
Bibliografia na stronach 225-232. Indeks.
Katarzyna Liszka w swojej książce daje czytelnikowi jasno rozrysowaną mapę głównych stanowisk w sporze o „podział pracy pamięci” po Zagładzie, dokonuje przeglądu argumentów, jakie w tym sporze padają wraz z analizą implikacji etycznych, mających jej zdaniem podstawowe znaczenie dla większości myślicieli żydowskich zabierających głos w debacie. To ukierunkowanie, nacisk położony na początku rozprawy na pluralne „etyki pamięci”, pozwala autorce na łączenie w wywodzie różnych idiomów filozofii, teologii i socjologii dwudziestowiecznej jako uzupełniających się ogniw refleksji ujętej jako forma pamiętania. Kolejne pojęciowe mediacje, korekty stanowisk zajmowanych przez Hannę Arendt, Avishaja Margalita, Zygmunta Baumana stają się w tej optyce pośrednim dowodem na krystalizowanie się nie tylko rzeczonej wspólnoty pracy pamięci, ale i na przekształcania kategorii etycznych i prawnych związanych ze sprawą wspólnoty etyki uniwersalnej, o której w zakończeniu pisze autorka, odwołując się do rozważań Natana Sznaidera i Daniela Leviego.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 344598 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Krajobrazy zagłady : perspektywa historii środowiskowej / Jacek Małczyński. - Warszawa : Instytut Badań Literackich PAN. Wydawnictwo, 2018. - 247, [1] strona : ilustracje, faksymilia, fotografie ; 21 cm.
(NH Nowa Humanistyka, ISSN 2353-494X ; t. 49)
Na grzbiecie akronim serii: NH.
Bibliografia na stronach 222-237. Indeks.
Wydanie publikacji zostało sfinansowane przez Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych Uniwersytetu Wrocławskiego
Przedstawiona mi do oceny praca jest odważną metodologicznie i intelektualnie uczciwą próbą nowego języka w dziedzinie, którą dawniej nazywaliśmy studiami nad Zagładą, dziś natomiast, częściowo wskutek przewartościowania humanistyki przez te właśnie studia, nazywamy posthumanistyką. Książka Jacka Małczyńskiego to wrażliwa, miejscami wręcz piękna analiza kontekstu przyrodniczego Auschwitz i innych obozów, nieprzekraczająca jednak nigdzie granicy melancholijnej delectatio morosa. Jak na posthumanistykę przystało, wytrąca ona czytelnika z wygodnych nawyków percepcyjnych i otwiera nowe poznawczo-afektywne horyzonty. (Z recenzji Joanny Tokarskiej-Bakir)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 355013 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(NH Nowa Humanistyka, ISSN 2353-494X ; t. 56)
Bibliografia na stronach 369-385. Indeks.
Streszczenie w języku angielskim.
Dynamiczna i śmiała książka Luizy Nader napisana w ramach autorskiego projektu afektywnej historii sztuki, swoimi wnikliwymi analizami prac Władysława Strzemińskiego angażuje nawet najbardziej wymagającego czytelnika. Badania archiwalne i znajomość literatury przedmiotu czynią z tej publikacji kompetentne studium Teorii widzenia, rysunków wojennych, a przede wszystkim cyklu Moim przyjaciołom Żydom. Do ich interpretacji autorka wykorzystuje instrumentarium badawcze, którego dostarczają nowe tendencje w refleksji humanistycznej a zwłaszcza badania pamięci, teoria afektu i neuroestetyka. Zdecydowane twierdzenia, krytyczne podejście do istniejących ustaleń, dosadna argumentacja i świeże interpretacje powodują, że książka Nader staje się prawdziwą przygodą intelektualną, która zarówno uczy, jak i sprawia przyjemność oraz porusza. (prof. dr hab. Ewa Domańska )
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 353324 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Nowa Humanistyka, ISSN 2353-494X ; t. 14)
Na grzb. akronim serii: NH.
Bibliogr. s. 359-364. Indeks.
Współfinansowanie: Uniwersytet Warszawski. Wydział Neofilologii ; Austriackie Forum Kultury w Warszawie
W aneksie tekst niem. Streszcz. ang.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 393000 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(NH Nowa Humanistyka, ISSN 2353-494X ; t. 28)
Na grzbiecie akronim serii: NH.
Bibliografia na stronach 207-213. Indeks.
Książka powstała dzięki środkom z grantu Preludium nr 2011/03/N/HS1/04592 przyznawanego przez Narodowe Centrum Nauki oraz dofinansowaniu przez Fundację No Local.
Praca ta ma dwa ściśle ze sobą związane cele. Po pierwsze, wbrew interpretacjom sprowadzającym myśl Benjamina do koncepcji Gershoma Scholema, Theodora Adorno czy Bertolta Brechta, próbuje dotrzeć do autora stawiającego opór takim odczytaniem. Porzucenie kanonicznych interpretacji daje nie tylko szansę na lepsze zrozumienie tej filozofii, ale przede wszystkim umożliwia odkrycie pisarza radykalnie przeformułowującego utarte sposoby myślenia o polityce i historii. Wynika z tego drugi cel. Przeczytany na nowo Benjamin staje się przewodnikiem w walce o zatrzymanie historii. Zadanie to polega na krytyce takiej historiografii, która utrzymuje bezalternatywną wizję zarówno aktualnego świata, jak i jego przeszłości. Należy zatem tworzyć inną, mniejszościową historiografię, w której ciemiężone i ciemiężeni, zamiast stanowić anonimowy element uprzednio przygotowanych konstrukcji, zyskują konkretne oblicza. Przesunięta w ten sposób perspektywa daje nie tylko lepszy ogląd przeszłości, ale przede wszystkim – odzyskując wyparte ze społecznej pamięci rewolucję i oddolne tradycje – służy odbudowaniu podmiotowości klas, które uciskane są dzisiaj.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 341911 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej